Most Marii Skłodowskiej-Curie
Uroczyste otwarcie najdalej wysuniętego na północ Mostu
na Wiśle w Warszawie nastąpiło 24 marca 2012 roku.
Od dawna oczekiwana przeprawa drogowa połączyła Białołękę,
poprzez Bielany, z lewobrzeżną częścia miasta.
HISTORIA
- styczeń 2002 - władze Warszawy podpisuja porozumienie
z gminami Bielany i Białołęka o budowie przeprawy,
- 2003 - decyzja o warunkach zabudowy, protesty mieszkańców
i Towarzystwa Ochrony Ptaków,
- 2004 - wiceminister transportu Witold Chodkiewicz dostaje
specjalne stanowisko ds. budowy Mostu,
- 2005-2007 - konkursowe przepychanki, oferty i przetargi
- kwiecień 2009 - podpisanie umowy na budowę Mostu Północnego,
z polsko - hiszpańskim konsorcjum firm Pol - Aqua, Sando oraz
Kromiss - Bis.
KONSTRUKCJA
- stal zespolona o ciężarze 9,4 tys. ton posadowiona na palach
o średnicy 150 cm,
- 10 przęseł, najdłuższe o rozpiętości 160 m położone 9 m
nad lustrem wody,
- 2 podpory w nurcie rzeki, pozostałe na terenach zalewowych.
UDOGODNIENIA
- trzy niezależne ciągi komunikacyjne
- dwie
dwupasmowe jezdnie z ruchem północ - południe
- jedna trasa tramwajowo - pieszo - rowerowa
- szybkość dla ruchu kołowego 70 km/h
- liczne kładki dla pieszych
- 15 wiaduktów drogowych o rozpiętości 17 - 23 m
i długości 1030 m
- 18 murów oporowych o wysokosci 1,4 - 9,3 m i długości
2500 m
Trwającą 32 miesiące budowę zakończono wspaniale. Most
udostępniono do pieszego zwiedzania, następnie podziwiano
przejazd zabytkowych pojazdów a dominantą okazał się wieczorny
pokaz fajerwerków i widowisko światło - dźwięku.
Powrót do strony głównej